Expo 2020 - Na dve hoďky v Dubaji :-)

08.02.2022

Poznáte to. Niekedy vaše plány nevyjdú podľa predstáv napriek tomu, že presne viete, ako ich chcete zrealizovať a čo je ich myšlienkou, o ktorú sa túžite podeliť so svetom, zrazu Vám náhoda prinesie do cesty niečo iné a z pôvodne plánovaného článku vznikne neplánovaný rozhovor...  

V jedno januárové ráno mi blikla správa na Whatsapp-e:

Tonny: Ahoj Simi, ak by bol záujem, mám pár postrehov na web OZ-ka.

Sima: Vieš, že sa vždy teším, keď pre našich čitateľov niečo prinesieš. O čomže to bude?

Tonny: Najprv mi napadlo povenovať sa cestovaniu v súčasnosti a tomu, čo všetko môže človeka von postretnúť. Vzhľadom na aktuálnu situáciu a opatrenia sa z toho stala skôr adrenalínová aktivita.

Tonny: Ale potom ma náhoda zaviedla sem... Na dve hoďky som si skočil do Dubaja!

Sima: Dve hodky? Jaj tak to budeš stručnosť sama. :-) Expo.. Expo ... Hmm, čože to je za koncept? Má to niečo spoločné s vedou a jej objavmi?

Tonny: Bingo! Ide o svetovú výstavu priemyslu a kultúry rozličných krajín sveta, na ktorej nemôžu chýbať veľké medzinárodné spoločnosti či prestížne vzdelávacie inštitúcie. No zapojiť sa môžu i startupy, malí alebo strední podnikatelia, ziskovky aj neziskovky, tie však musia byť zaregistrované a spĺňať určité kritériá. 

Celé sa to konalo v Dubaji, a teda ako hostiteľská krajina nielenže sprostredkoval návštevníkom bohatstvo iných krajín, ale aj pozval jednotlivé krajiny na priamu účasť, aby odprezentovali svoje objavy.

Veľká celosvetová akcia EXPO Dubaj 2020 bola milovníkom inovácií sprístupnená od 1. októbra 2021 a prebiehať bude do 31. marca 2022. Organizátori sa pritom zamerali na exponáty týkajúce sa spojenia mobility a udržateľnosti, otázka možno už blízkej budúcnosti.

Sima: Čo ťa zaujalo ako prvé?

Tonny: Určite to bude tá rôznorodosť pavilónov jednotlivých krajín, ktorá si ma získala.

Sima: Ktorý z nich je pre teba osobne No. 1?

Tonny: Že sa vôbec pýtaš, predsa ten náš! Nezískal si však len moju pozornosť, pozitívne ohlasy prichádzali aj zo strany zahraničných médií či od kráľovskej rodiny Spojených arabských emirátov.

Sima: Ako inak. :-)  A čo si sa tam dozvedel napríklad o tejto vecičke?

Tonny: Toto, na čo sa pozeráme, je automobil Matador MH2, vyvinutý na technickej univerzite v Košiciach. Je špecifický svojím dizajnom, ale čo je hlavné, je poháňaný vodíkom. V praxi to znamená, že do ovzdušia nebudú unikať nežiaduce látky a z výfuku tečie len voda. Všetko je plne funkčné. Dovolím si povedať, že sme vytreli zrak celému svetu!

Sima: A čo toto?

Tonny: Toto je trenažér na výcvik pilotov vrtuľníkov, tiež vyvinutý na Slovensku. Budúci nádejní piloti si tak pred letom na skutočnom vrtuľníku môžu nacvičiť let na lacnejšom trenažéri. Ten skutočný by ich totiž stál 500eur za hodinu.

Tu je jeden z vírnikov. NISUS vznikol v Topoľčanoch a kombinuje rekreačné lietanie s tým profesionálnym. Vedela si, že úplne prvý vírnik svetu ukázala španielsky inžinier Juan de la Cierva?

Sima: Wow! Nie, zase o niečo múdrejšia. :-)

Tonny: Pozri sa na tento dizajn autobusu s názvom Búdková. Super, nie?

Alebo na toto....

Sima: Tonny, to je bomba. :-) Úžasné! Ja takú chcem!!!

Tonny: Šikovní sme my Slováci. Chcelo by to ešte popracovať na marketingu, a zaradíme sa ku svetovej špičke. Je toho veľa, čo by som mohol spomenúť, no ja som len fanúšik, ktorý sa viac tešil z toho, že tam bol, než aby som si zapisoval podrobnejšie informácie. Na webe Slovenského pavilónu je možne dozvedieť sa viac: www.exposlovakia2020.sk/slovensky-pavilon 

Sima: Čo brožúrky? Máš?

Tonny: Brožúrky? Sklamem ťa, nemám ani jednu. 😁😁😁 Celá skúsenosť bola jedna veľká naháňačka, pretože výstavu otvárali o 10.00 a o dve hodiny sme už museli odísť. Cesta vlakom na letisko trvala približne hodinu a o 15.00 sme už sedeli v lietadle. Bol by som rád, keby sa mi ešte raz túto expozíciu podarilo navštíviť. Tentokrát však už namiesto 2 hodín aspoň na 2 dni. Je to tam doslova nabité najnovšími technológiami a dizajnmi.

Sima: Tonny, vďaka za zaujímavé informácie zo sveta vedy. :-)

Nech sa ti darí a budeme sa v OZ-ku tešiť na ďalšie tvoje spontánne dobrodružstvá.

Tonny: Ďakujem! Všetko dobré tebe i čitateľom! 

Zdraví váš Tonny!

© 2020 Občianske združenie Trikvetra. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky