EKO móda alebo posuň ďalej, ak to nevyužívaš!

05.06.2020

Dnešnú dobu ja osobne považujem za veľmi konzumnú. Dostaneme všetko, nič nemusíme opravovať, všade sú kvantá vecí a akosi sa zabudlo na ich kvalitu. Som veľmi rada, že sa objavuje čoraz viac ľudí, ktorí myslia na kvalitu oblečenia a nie na kvantitu. Rozmýšľajú nad tým, čo s prebytočným oblečením, ktoré nenosia, a posúvajú svoje veci svojim známym, kamarátkam, rodine, charite. Zúčastňujú sa na čoraz populárnejších verejných swapoch - teda výmenách oblečenia. Nehanbia sa ani zájsť do kvalitných secondhandov a v prípade, ak majú šikovné ruky, prerobiť si či ozvláštniť oblečenie a dať tak oblečeniu druhú šancu.

Šetrenie životného prostredia sa z bežného života postupne prenieslo aj do sveta módy. Dnes to môžeme vnímať pod pojmami recyklácia, upcyklácia, swap či DIY (Do It Yourself = urob si sám).

Tento trend tu v podstate vždy bol, aspoň čo si ja pamätám z detstva, keď náš svet ešte nebol natoľko konzumný. Nosili sme veci po starších súrodencoch alebo sme si vytvárali rôzne vylepšenia oblečenia, aby sme sa tak odlíšili od ostatných. Veď kto by si nepamätal kreslenie fixkami na textil, vyšívanie vzorov na rifle či rifľovú bundu, nažehľovačky, batikovanie tričiek a našlo by sa toho určite oveľa viac. 😉


Priznám sa, pred pár rokmi som aj ja nakupovala bez rozmyslenia a vždy keď som si išla niečo cielene kúpiť, zobrala som aj kopu iných nepotrebných vecí... veď za tú cenu by bol hriech si to nekúpiť, veď určite to vynosím. 😊 Môžete trikrát hádať, ako väčšina vecí skončila. Áno, presne, boli uložené pekne v skrini. Ak som ich mala na sebe oblečené aspoň raz či dvakrát, to už bol úspech. Nepopieram, našli sa v mojej skrini aj značne obľúbené veci, ktoré som nosila veľmi často. Výsledok toho celého bola iba preplnená skriňa a každodenná dilema, že si nemám čo obliecť. 😊

Asi pred dvoma rokmi som si rázne povedala: "DOSŤ!

Lenka takto to už nepôjde, musíš niečo s tými vecami urobiť!". Aj keď som následne značnú časť prevažne malých vecí darovala, ostával môj šatník stále plný. A tak som začala hľadať na internete, ako by sa dal môj šatník zjednodušiť, aby som svoje veci vedela kombinovať na rôzne príležitosti (do práce, von s kamarátmi, do spoločnosti, na šport) a pritom nemala preplnenú skriňu vecí. Po hodinách strávených na internete som sa rozhodla, že svoj šatník prerobím v štýle inšpirovaným kapsulovým šatníkom (capsule wardrobe).

Pre tých, ktorý tento dosť známy spôsob nepoznajú, vysvetlím, že ide o roztriedenie oblečenia, topánok, doplnkov a ponechanie si niekoľkých kusov základného vzájomne dobre kombinovateľného oblečenia. Ideálne je vraj nechať si 37 kúskov vrátane búnd, kabátov, topánok a doplnkov (šatky, kabelky). Podľa mňa je to veľmi málo, ak zoberieme do úvahy naše klimatické pomery. Keďže sa mi tento typ šatníka zdal priveľmi radikálny, rozhodla som sa ho prispôsobiť a ponechala som si väčší počet oblečenia, ktoré som podľa tohto štýlu rozdelila do rôznych kategórií. U mňa to boli kategórie šport, do práce a do spoločnosti.

Keďže moja skriňa bola naozaj preplnená, čakala ma najťažšia vec, a to pretriediť všetko oblečenie. Vedela som, že to nebude jednoduché a budem na to potrebovať jeden celý víkend. Chcela som si veci pretriediť a uložiť prehľadne.

A vtedy som na internete narazila na metódu KonMari.

Jej autorkou je Marie Kondo, ktorá sa už od detstva zaoberá upratovaním. V 19 rokoch začala pracovať ako konzultantka upratovania a napísala o tom aj knihu. Podľa jej metódy si môžete upratať nielen oblečenie, ale aj kuchyňu, kúpeľňu alebo ktorúkoľvek inú miestnosť v dome. Touto metódu ušetríte priestor a budete mať všetko pekne prehľadné. Mne táto metóda veľmi uľahčila upratovanie oblečenia a chystám sa ju postupne aplikovať aj v kuchyni.

Momentálne mám za sebou dve veľké upratovania, ktoré spočívali v roztriedení vecí na tie, ktoré som si ponechala, tie, ktoré som darovala, a tie na takzvanej "čakačke". 😊 V tejto kategórii mám veci uložené v krabici a čakajú tam do najbližšieho triedenia. Tie, ktoré si počas tohto obdobia neoblečiem, budú putovať ďalej v podobe daru.
Prípadne sa ich pokúsim pretvoriť na základe videí DIY na niečo inak využiteľné, napríklad si urobím návliečku na vankúš na balkónové sedenie, pričom skombinujem viacero materiálov v jednom kúsku. Možností je veľa, treba sa iba inšpirovať. 😉

Po uprataní šatníka je dôležité udržiavať zvolené množstvo oblečenia, a preto som sa rozhodla triediť svoj šatník každý polrok.
Najlepšie vždy na jar a na jeseň, keď sa na svoj šatník pozriem podrobne a nepotrebné veci podarujem. Samozrejme, naučila som sa viac rozmýšľať pri nákupe oblečenia, či ho naozaj potrebujem a či ho budem nosiť. Taktiež sa zameriavam na kvalitnejšie a ľahko kombinovateľné veci, ktoré mi vydržia niekoľko sezón.

Ak by ste nevedeli, čo s nepotrebným oblečením, môžete skúsiť swap s kamarátkami, kde si navzájom povymieňate veci, ktoré už nenosíte, ale druhej by sa možno práve hodili. Obohatíte si tak svoj šatník novými kúskami, strávite príjemný čas s kamarátkami a nakoniec si z toho možno urobíte pravidlo.

Po celom Slovensku sa organizujú aj verejné swapy, ktoré sa dajú vyhľadať cez sociálne siete alebo cez stránku citylife.sk. Pravidelne sa organizujú napríklad swapy v obchodnom dome Dunaj, BAGBET swap v Novej Cvernovke, swap v Tržnici, Burzoblšák.

A ak by vám predsa len nejaké to oblečenie ostalo, už aj u nás na Slovensku fungujú obchody, kam sa dá oblečenie odniesť. Šikovní pracovníci ho prerobia, a tak mu dajú druhú šancu.

Jedným z nich je aj NOSENE, kam možno zájsť a darovať svoje staré oblečenie, stačí im ho priniesť do predajne v Bratislave alebo Banskej Bystrici. Stačí im len napísať a oni po oblečenie pošlú kuriéra. Nielenže si urobíte miesto v skrini, ale urobíte aj dobrú vec tým, že nepotrebné oblečenie darujete.. Za darované oblečenie dostanete zľavu 15 % na nákup v NOSENE a z každého predaného oblečenia putujú peniaze aj na dobrú vec (podporujú organizácie, ktoré pomáhajú týraným ženám).

A možno práve aj v týchto obchodíkoch nájdete inšpiráciu, ako si sami prerobíte svoje staré oblečenie. Nájdete nové, pre seba zaujímavé kúsky alebo iba jednoducho dáte svojmu starému oblečeniu šancu u niekoho iného.

Dúfam, že vás môj článok inšpiroval a pustíte sa doupratania toho svojho oblečenia. 😉

Lenka M

© 2020 Občianske združenie Trikvetra. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky