Balkón – oáza pokoja

13.07.2020

S Manželom bývame v jednej malej dedinke pri Žiline a možností mať vlastnú záhradku je tu málo. Preto sme sa rozhodli z nášho balkóna urobiť priestor, kde si môžeme dopestovať jahôdky, rajčinky prípadne bylinky.

Vdýchnutie života nášmu balkónu začalo v apríli tohto roku.

Balkón je zavesený a spodná časť je vyrobená z plechu, ktorý sa pri dopade slnečných lúčov rozohreje a deformuje. Donedávna v lete nebolo na ňom príjemné sedieť a oddychovať. Nakoniec sme sa tento rok rozhodli, že balkón prerobíme, aby bol pre nás praktický, ale aj oku lahodiaci.

Ale poďme pekne poporiadku.

Rozhodli sme sa, že ten škaredý kovový plech prekryjeme drevenými dlaždicami. V tom čase mali najlepšiu cenu v jednom obchodnom reťazci. Neváhali sme ani minútu. Objednali sme a za 5 dní sme mali drevené dlaždice doma. Manžel to poskladal behom 10 minút. Veľmi rýchly spôsob, ako zmeniť vzhľad či už terasy alebo balkóna.

Výsledok je podľa mňa viac než prekrásny. Drevené dlaždice budeme na zimu rozoberať, aby nebol materiál príliš namáhaný nepriaznivým počasím. Po zime ich potom natrieme olejom na drevo, aby dostali opäť žiarivý nádych.

Záhradný nábytok bol pôvodne vo farbe dreva, ale už na pohľad nevyzeral ktovieako pekne. Rozhodli sme sa všetko premaľovať bielou farbou na drevo, ktorá je odolná voči vode. Pri drevenej podlahe nábytok akoby znova ožil.

Bolo potrebné vyriešiť jeden estetický problém - medzeru medzi dreveným dlaždicami a plechom balkóna (balkón má rozmery 3,5 m x 1,25 m). Nechceli sme tento chýbajúci priestor nechať len tak bez povšimnutia, preto sme sa rozhodli vyplniť tento úzky priestor bielymi kamienkami, ktoré sme kúpili v záhradníctve.

Predstava o útulnom balkóniku sa pomaly stávala realitou. Teraz ešte kvietky a bzučanie včeličiek, tento problém sme však vyriešili raz-dva. I keď na prvú úrodu sme si museli počkať až do konca júna, nevadilo to. Prioritu malo zabezpečenie náradia na záhradkárčenie.

Tento rok som podporila slovenských pestovateľov a nakúpila som si predpestované bylinky v kvetináčoch. Doma som ich, samozrejme, presadila a pravidelne raz za 14 dní ich hnojím hnojivom na bylinky. Budúci rok by sme si chceli zadovážiť vermikompostér, aby sme mali svoje domáce organické hnojivo.

Bylinky sú umiestnené na západnej strane. Nie je to veľmi vhodná svetová strana, lebo poobede tam intenzívne svieti slnko, ale zatiaľ sa nám bylinky držia. Jedine bazalka uhynula, lebo bola príliš citlivá na daždivé dni, ktorých bolo v poslednej dobe priveľa. Substrát nemal kedy preschnúť, a tak korienky bazalky odhnili. Pýtala som sa aj známych na ich tohtoročné skúsenosti s bazalkou a takisto mi potvrdili, že tento rok jej počasie nepraje.

Máme zasadený rozmarín, pažítku, oregano, majoránku, mätu a bazalku (pozn. v tejto chvíli už je v bylinkovom nebi).

Bylinky sa od apríla krásne rozrástli. Veď posúďte sami.

Obzvlášť ma teší, že sa moja balkónová záhradka rozrástla aj o kapucínku väčšiu.

Táto kvitnúca rastlinka má prírodné antibiotické účinky, niekedy sa jej vraví aj zázračný zabijak baktérií.

U mňa má využitie ako jedlý kvet pri ozdobe sladkých maškŕt.

Ďalšími obyvateľmi balkónika sú rajčiny. Tentokrát sme zvolili rajčiny nižšieho vzrastu, tzv. cherry rajčiny.

Kvietkov na rajčinách je veľa a dúfame, že budeme mať aj takú dobrú úrodu. Zelené rajčiny už vykúkajú spoza zelených stoniek, treba už len čakať na pekné slnečné počasie.

A poslednou pochutinou sú jahôdky. Máme dva kvetináče obyčajných jahôd a jeden kvetináč odrody lesnej jahody.

Ako na správnom balkóniku nesmú chýbať kvietky. Tento rok som stavila kartu na bakopu, bidens a plektrant. Podľa mňa sú to nenáročné kvetinky, prospievajú na juhozápadnej strane, len ich treba viac polievať najmä v horúcom počasí a pravidelne hnojiť. Potom sa kvietky odvďačia takouto nádherou.

Andrea K.

zamestnaná žienka v stavebníctve

Ahojte, všetci!

Konečne som sa dostala k tomu, aby som sa s vami podelila o svoj kúsok oázy na balkóne.

Keďže s manželom máme veľmi radi prírodu a rastlinky, prerobili sme si náš balkónik na jedno útulné miestečko, kde môžeme relaxovať, vypiť kávičku alebo vínko pri západe slnka.

Dúfam, že som i vás inšpirovala a aj vy si spravíte svoju krásnu oázu pokoja.

Prajem krásne leto plné zážitkov a relaxu!

© 2020 Občianske združenie Trikvetra. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky