Ako učiť doma deti hrou a ľahkosťou

13.05.2021

Na prahu jari minulého roka sme sa zrazu všetci ocitli v nepredvídanej situácii. Pandémia, ktorá je tu dodnes, nikoho vopred nepripravovala a nevarovala. Zrazu v jej dôsledku ostalo ochromené hlavne školstvo. Učitelia, rodičia i žiaci čelia niečomu, s čím zatiaľ nemal nikto skúsenosti. Zisťujeme, že dlho sľubovaná digitalizácia a informatizácia školstva je nevyhnutná ku každodennému vyučovaniu. Z pedagógov sa stali z večera na ráno IT lektori, z rodičov učitelia a žiaci prišli o také samozrejmé sociálne kontakty. Opäť sa zmenil systém vyučovania i jeho priority. 

Každý učiteľ musí hľadať tú správnu motiváciu pre svojich žiakov a tvorivý prístup v online podmienkach je ťažko realizovateľný. Každá rodina, ktorej deti sú zapojené do online vzdelávania, si vyžaduje dôkladnú organizáciu. Ako majú rodičia zvládnuť všetky tieto nové úlohy? Ako efektívne pomôcť svojim deťom s učením? Mojím zámerom je hravým a tvorivým spôsobom uľahčiť rodičom učenie v domácom prostredí a tak zabezpečiť, aby si deti trvale osvojili vedomosti a poznatky z danej oblasti. Hra je rozumová činnosť, ktorou rýchlejšie dosiahneme konkrétny cieľ. Núti deti rozmýšľať, rýchlo konať a aktivizuje aj ich rečovú činnosť.

Rada by som vám priblížila niekoľko jednoduchých tvorivých metód učenia, pri nich sa budete nielen učiť, ale i baviť. Pokojne do týchto metód zapojte aj tie deti, ktorých sa priamo dané učivo netýka. Tieto druhy učenia hrou podľa fantázie sú využiteľné na viacerých predmetoch, ale hlavne pre slovenský jazyk a literatúru.

Pojmová mapa na podlahe "mandala"

"Mandala" sa najlepšie uplatňuje v literatúre, dejepise, geografii, občianskej náuke a v etickej i náboženskej výchove. K tejto metóde potrebujete dlhý hárok baliaceho papiera alebo väčší kartón a fixky alebo pastelky.

Rozprestrieme baliaci papier na podlahu a jeden člen rodiny si ľahne na papier (obyčajne ten najmenší). Ostatní zúčastnení ho fixkou alebo pastelkou obkresľujú.

Keď je maketa človeka hotová, v prípade literatúry, vpisujeme do nej charakteristické vlastnosti hlavnej postavy. Napríklad odpovedáme na otázky: Aká je Anna zo Zeleného domu? 

Aký je Ikaros v báji o Daidalovi a Ikarovi? Ako sa správa Hamlet v rovnomennej tragédii? 

V dejepise si kladieme otázky, aká bola, ako konala konkrétna historická osobnosť. Napríklad, aký bol Matej Korvín? Aká bola Mária Terézia a ktoré sú jej najvýznamnejšie reformy? Ako sa správal Milan Rastislav Štefánik a čo všetko vykonal?

V geografii môžeme charakterizovať daný národ. Napríklad, akí sú typickí Taliani, Španieli či Angličania? 

Dabing

Metódu dabing môžeme najlepšie využiť v literatúre a v dejepise. Nepotrebujeme k nej žiadne materiálne pomôcky.

Členovia rodiny sa rozdelia do dvoch skupín. Aktéri z prvej skupiny majú za úlohu detailne pohybom - pantomimicky a mimicky zobraziť napríklad dej bájky O vtákoch, zvieratách a netopierovi. Účastníci druhej skupiny majú pridať k tejto aktivite zvuk, teda hovorené slovo.

Uvedená metóda sa dá aplikovať aj na iné literárne dielo alebo historickú udalosť. Napríklad aktéri prvej skupiny môžu predvádzať udalosť prvej svetovej vojny a účastníci druhej skupiny k nej priraďujú zvukové kulisy a verbálny prejav.

Básničková harmonika

Básničková harmonika má široké využitie. Môžeme ju zúročiť v literatúre, dejepise, geografii, občianskej náuke. K tejto metóde potrebujeme papier a pero. Na začiatok prvý člen rodiny napíše dvojveršie, ktoré charakterizuje literárne dielo, prípadne to, čo ho v súvislosti s dielom v tej chvíli napadne, napr. o románe Jozef Mak. Papier posunie ďalšiemu zúčastnenému, ktorý však vidí len ten posledný verš, pretože ten predchádzajúci píšuci člen rodiny zahol. Vznikne tak veľmi zaujímavá aj zábavná situácia.

Stromy poznania

K tejto aktivite potrebujete dva väčšie hárky papiera a menšie lístočky, najlepšie samolepky. Zúčastnení sa rozdelia do dvoch skupín. Jeden zástupca každej skupiny nakreslí na väčší hárok papiera svoj strom. Úlohou zúčastnených bude priraďovať na svoj strom lístočky s menami a vlastnosťami postáv tak, aby vznikol "strom kladných postáv" a "strom záporných postáv". 

Verím, že sa mi podarilo rodičov inšpirovať a uľahčiť im spôsob osvojenia učiva hrou. Hravá činnosť je motivačný prostriedok, pretože samotné učenie obohacuje i spestruje. 

:-)

Silvia H.

Vyštudovala som slovenský jazyk a literatúru - pedagogiku. Milujem divadlo, literatúru a umenie vo všeobecnosti. Od šestnástich rokov píšem poéziu a na konte mám niekoľko článkov, recenzií a zopár poviedok. Najnovšie pracujem na rozprávkach. Mojím snom je vydať básnickú zbierku a živiť sa perom.

© 2020 Občianske združenie Trikvetra. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky